Heb je donkere kant lief!

/Karolien Lammens/vrijheid, lifestyle en authenticiteit

Ik zat me onlangs af te vragen hoe ik mensen kan uitleggen dat het ontmoeten van je donkere kant – al die moeilijke emoties als bodemloos verdriet, extreme eenzaamheid, depressie, wanhoop, jaloezie, frustratie, boosheid, ontreddering, verraad, machteloosheid enz. – echt niet zo erg is als dat we zo vaak denken.

Na al die jaren van zelfonderzoek, en het toepassen van yoga en coaching als a way of life – zowel privé als professioneel – ben ik groot fan geworden van het onderzoeken van onze donkere kant met een liefdevolle, open en nieuwsgierige houding. Er valt zo veel te ontdekken, te leren en vooral te helen. De manier hoe wij kiezen om te gaan met onze donkerte is zo bepalend hoe we het dagelijkse leven ervaren en hoe we zelf in het Leven staan. Onze aanpak bepaalt of we harmonie of verscheurdheid ervaren, of we mogelijkheden of beperkingen zien. Of we verzanden in een verstikkend moeras of uitkomen op meer vaste grond met een helder uitzicht.

Jezelf ontmoeten waar je bent is daarin essentieel.  

Space holden voor de gekwetste en getraumatiseerde delen in je is ook een belangrijke vaardigheid. Ik deel met je een krachtige oefening die ik zelf toepas bij cliënten of wanneer ik zelf word “overgenomen” door Waanhoop of Zinloosheid – met een hoofdletter, want ze vertegenwoordigen (kind)delen van me die een naam hebben. Ik heb keer op keer ervaren dat wanneer niks, maar ook echt niks meer hoeft te veranderen, álles verandert en de flow weer terugkeert in m’n leven. Dát is leven vanuit een sterke bedding en volledige zelfliefde.


OEFENING HEARTSPACE-CIRCLE

Ik noem deze oefening de heartspace-circle. Hier is het stappenplan dat je kan volgen:

  1. Allereerst zul je je bewust moeten zijn van het feit dat je uit de flow bent geraakt of ergens in vast bent gelopen.
  2. Erken deze situatie en kies om er nu (of op een later met jezelf afgesproken tijdstip) mee aan de slag te gaan.
  3. Maak tijd en ruimte om naar binnen te keren en licht te brengen in de innerlijke duisternis. Zorg dat je niet gestoord wordt en ontspannen bent. Doe wat yoga vooraf, of een bodyscan of een kalmerende ademoefening, of iets anders dat je helpt te zakken in je lijf.
  4. Vraag jezelf af welk gevoel(ens), welke emotie(s) je waarneemt en welke het meest aanwezig is. Soms is het antwoord meteen duidelijk, soms moet je even wachten tot het zich aandient. Wanneer ineens de spotlight op ze wordt gezet, kunnen emoties nogal verlegen types zijn die zich verbergen achter een gordijn van “leegte” of “niet weten”. Kijk dan of je voorbij dat gevoel van “leegte” of “niet weten” mag kijken. Tip: ga niet naarstig op zoek, dat werkt meestal averechts. Laat het tot je komen. En werk anders met wat zich wél aandient. Start from where you are…
  5. Creëer vervolgens een denkbeeldige cirkel in je hart – of leg kussens op de grond – en nodig alle delen in je zelf uit om plaats te nemen; je nukkige kleine dwarsligger, je volwassen zelf, je angstige zelf, je wantrouwende zelf, de stem die alles stom vindt, de stem die alles zinloos vindt, de stem die zegt dat je je tijd echt wel beter kan benutten dan met deze flauwekul bezig te zijn enz. Laat ze denkbeeldig plaatsnemen.
  6. Vraag dan of het gevoel of de emotie die je eerder waarnam in het midden van de cirkel plaats wil nemen (en misschien wil jouw gevoel of emotie dat niet, kijk maar waar het dan wil gaan zitten). Als je met kussens op de grond werkt, kan je zelf op de plek van desbetreffende emotie gaan zitten.
  7. Nodig dan dat deel uit om te vertellen hoe het is om te zijn zoals het is; zo verdrietig, zinloos, leeg, verpletterd enz. De cirkel blijft liefdevol aanwezig, je oordeelt niet. Ontvang de emotie volledig.
  8. Als alles gezegd en gevoeld is – je zult merken dat het dan stil blijft – is het moment gekomen om je te verplaatsen naar je volwassen zelf en te vragen “wat heb je nodig van mij?” Zit je op de kussens, ga dan op het kussen van je volwassen zelf zitten. Laat het antwoord tot je komen. Vraag “en verder nog iets?” Tot dat het helemaal stil blijft.
  9. Bedank het deel en laat het zijn plek in de cirkel weer innemen.
  10. Vraag of er verder nog iets of iemand is die wat wil delen. Ja? Herhaal de stappen vanaf nummer 6. Nee? Rond je heartspace-circle af. Adem een paar keer diep in en uit, rek je uit en keer terug naar het hier en nu.
  11. Op basis van wat je hebt gezien, gehoord, ontvangen kan je een besluit nemen, een belofte aan jezelf doen, een intentie of affirmatie formuleren die je helpt.


Oefening baart kunst in dit geval. Om deze oefening goed te kunnen uitvoeren heb je een goed ontwikkelde Waarnemer nodig – dat deel in jou dat al deze processen, stemmen, gevoelens en gedachten kan waarnemen zonder erin te verzanden.

Het versterken van onze Waarnemer is een van de dingen die we “trainen” tijdens het beoefenen van mindfulness: met aandacht de dingen doen die je doet. Leren observeren terwijl je je zelf ziet handelen, ziet denken, ziet voelen enz. In elke yogales komt dit aan bod. Het is een sleutelvaardigheid voor persoonlijke groei en het ervaren van vrijheid.


Mocht je naar aanleiding van het lezen van deze blog en het uitproberen van de oefening, behoefte voelen dit in een 1 op 1 zetting te onderzoeken en verdiepen, neem dan contact met me op.

1 op 1 begleiding? Mail me.